Spark Club Nederland

Welkom op het forum van de Spark Club Nederland.
Wordt lid en help dit forum mooi te maken.
Heb je verstand van fora en Sparks en wil je het team komen versterken?
Meld je dan bij een van de beheerders.

Het SCN tean.
Spark Club Nederland

It all starts with a Spark !!!

Deze Spark Club is in aanbouw. Wij zoeken nog mensen die hierbij willen helpen. Heb je daar zin in? Meld je dan aan bij 1 van de beheerders.

Olie verversen

Deel
    weetsj

Aantal berichten : 132
    Registratiedatum : 05-06-12
    Leeftijd : 40

Olie verversen

Bericht van weetsj op vr aug 16, 2013 8:43 am

Verplicht olie type ACEA A3/B3
    mengverhouding:
    bij max -20 graden 10W-30 of 10W-40
    bij max -25 graden 5W-30 of 5W-40
    bij koedere landen 0w-30 of 0W-40

nederland was laagste temp. gemeten 1901 van -27 graden
    in afgelopen 26 jaar is de temp. max -22 graden gemeten.
    maar hoe vaak komt dat voor in nederland!

martijn

Aantal berichten : 5
    Registratiedatum : 17-08-13

Re: Olie verversen

Bericht van martijn op za aug 17, 2013 7:18 am

De Chevrolet dealer gebruikt zogenaamde longlife olie 5W-30 en die is erg duur.
    Is dit noodzakelijk/verstandig tijdens de garantieperiode?

Zoals hierboven bericht lijkt mij 10W-40 ook voldoende... scheelt behoorlijk.
    Met name als je de olie+filter buiten de onderhoudsbeurten doet bij een Euromaster (€50,-) of ATU (€40,-)
    weetsj

Bericht van weetsj op za aug 17, 2013 7:39 am

tja wat is daarop te zeggen...
    ik zou uitgaan van -20, maar het kan ook kouder worden, zoals chevrolet ervan uitgaat.
    tis je eigen keus Cool

PA1U

Aantal berichten : 9
    Registratiedatum : 18-12-13

Bericht van PA1U op do jun 05, 2014 10:48 pm

Hallo allemaal,

Ik heb na het lezen van een Engelse test de volgende olie in mijn Sparkje gedaan.

Valvoline Durablend 10W40( het wordt toch nooit onder de -20gr)

Uit de mechanische test met de verschillende oliesoorten blijkt een groot verschil te zitten tussen de verschillende oliesoorten en merken.
    De test spreekt voor zichzelf.

Durablend is een betaalbare olie met erg goede eigenschappen. Ik heb er in ieder geval voor gekozen en het motortje loopt erg soepel.
    Nee ik heb geen aandelen bij Valvoline!!!!!!!

Ik was alleen erg verbaasd door de test..

http://www.google.nl/url?url=http://www.qmi.no/teknisk/Norway%2520photos/StreetCommodorecover.pdf&rct=j&frm=1&q=&esrc=s&sa=U&ei=K46RU_yVC-yr0gWjuIDICA&ved=0CB0QFjAA&usg=AFQjCNG2uewKZa8rauC7-k5BeOj062LmxQ

Succes en veel leesplezier.....

Maarten
    weetsj

Bericht van weetsj op vr jun 06, 2014 5:54 am

mooi  Cool 

Jan.

Aantal berichten : 83
    Registratiedatum : 03-11-13

Bericht van Jan. op ma okt 20, 2014 8:19 am

Het voordeel van dit denk ik niet al te moderne motortje is dat de eisen voor de olie nog niet zo hoog zijn. De 5W40 olie in het goudkleurige flesje van de Action voldoet aan de specificaties en kost ruim 3 euro per liter. Dus deze gebruik ik dan maar. Waarom meer betalen?

Orgineel zat er geen ringetje in de aftap plug. dus na het verversen heb ik dat maar zo gelaten en het blijkt niet te lekken.
    weetsj

Bericht van weetsj op ma okt 20, 2014 9:41 am

ha ha, goeie tip Smile

Jan.

Bericht van Jan. op za nov 08, 2014 10:09 am

Er zat wel een ringetje in de aftapplug maar zat tegen de bout aangeplakt zodat ik dit de eerste keer niet zag.

Vandaag mijn olie weer ververst. Ik leg altijd een karton onder de auto voor het geval er wat olie lekt. Was trots op me zelf dat ik het dit keer zonder knoeien voor elkaar kreeg. Alleen waar ik de aftapplug even had neergelegd een druppeltje. Volgende keer maar op een doekje leggen. Blijft het karton mooi schoon.

Proefdraaien en er onder gekeken of het nog ergens lekte. Leek mooi droog te blijven. Tijdje gewacht om te kijken of hij ook op LPG loopt want ik had het gasfilter ook vervangen. Wat hoor ik nu toch klotsen? Ik er onder kijken: ligt zo'n beetje de hele olievoorraad op de oprit! Daar was het karton te klein voor. GRR#*!# affraid Evil or Very Mad
    Volgens mij heb ik het verkeerde type oliefilter gekregen. Ik moet het half op de tast doen want ik heb geen brug. Opnieuw geprobeerd het oliefilter vast te draaien maar dat lukte niet. Toen het oude filter er maar weer op wat wel lukte.

Nu had ik al vrij lang (45.000 km) met de vorige olie en dus ook filter gereden, dus ik weet niet of het handig is om het oude filter te blijven gebruiken. Maar dan moet ik voor de 3e keer in korte tijd olie verversen, of de afgetapte olie weer hergebruiken.

Eerst maar eens kijken of ik de oprit een beetje schoon kan krijgen.

Thei

Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

Bericht van Thei op zo nov 09, 2014 1:00 am

Probleem heb ik een keer gehad met mijn PT Cruiser,was de ring van het oliefilter blijven plakken en ik had niet gecontroleerd of die wel mee was gekomen met het filter,ja alle olie op straat.

Dan de olie zelf,er wordt door de fabriek een 5W30 halfsynthetische (semisynthetisch)olie voorgeschreven,gewoon doen tot een 100.000km of tot het blokje olie gaat verbruiken en dan overstappen op 10W40
    weetsj

Bericht van weetsj op ma nov 10, 2014 7:33 am

Zo hé das balen Jan XD
    Vraagje, waar laat je de oude olie?
    Ik moet binnenkort weer voor een beurt en APK, maar wil eigenlijk zoveel mogelijk zelf doen. ik heb de bougies en luchtfilters al gedaan, maar olie verversen verversen heb ik nog nooit gedaan. waarschijnlijk gewoon het dopje er uit draaien aftappen en daarna weer vullen, maar moet je de oude olie dan naar de gemeente brengen ofzo?
    ook de oliefilter en LPG drooggasfilter durf ik niet zelf aan, al lijkt me de olie filter ook een kwestie van er uit draaien en een nieuwe er in klopt dat? en dat is dat blauwe ronde blikje toch wat onder het blok hangt?
    Thei

Bericht van Thei op ma nov 10, 2014 7:58 am

Oude olie naar de gemeente afvoeren,wel eerst opvangen in een olieaftapbak en dat "bluwe doosje"is idd je oliefilter.
    Vergeet ook niet het natgasfilter te vervangen,zit bij de gasafsluiter tegen het schutbordaan de bestuurderskant,heb er één gezien die 60000km mee was gegaan en wat in dat filter zit wil je niet weten...stel het filter laat wat door dan gaat die gasafsluiter lekken en draait de motor op bepaalde moneten op een mengselvan benzine en LPG.....heel beroerd dus.
    weetsj

Bericht van weetsj op ma nov 10, 2014 8:09 am

Oké dank je.
    maar het gasfilter laat ik wel doen denk ik. ben bang dat ik daar iets aan kapot draai ofzo XD

Jan.

Bericht van Jan. op ma nov 10, 2014 10:30 am

Ik rij inmiddels 65.000 KM met nog het eerste nat gasfilter. Dus dan zou ik die ook maar eens moeten vervangen. Maar ik dacht het natgasfilter in de praktijk niet zo vaak vervangen hoefde te worden, want bij overzichten van garagerekeningen staat deze er meestal niet bij. b.v.: http://chevroletspark.do-forum.com/t26-onderhoudbeurten op vr sep 27, 2013 1:02 am staat een overzicht van wat vervangen is bij de Spark van Thei en daar staat alleen het drooggasfilter.

Ik heb na 20.000 KM het drooggasfilter vervangen en daar zat behoorlijk wat vettige drap in. Nu bij 65.000 KM weer vervangen maar was nu nauwelijks vuil.

Vervangen van het drooggasfilter doe ik als volgt: Als de auto nog op gas loopt in de gastank het kraantje dicht draaien. Na een paar minuten  stationair piept hij dat hij overgeschakeld is op benzine. Dan is al het gas uit de leidingen. Is geloof ik niet nodig omdat anders maar een klein pufje gas ontsnapt. Dan de slangenklemmen aan beide kanten van het filter los. Ik heb er nu klemmen op zitten die je met de hand los en vast kan draaien. Zo kan je het filter er uit halen en vastzetten in b.v. een werkbank. Met een speciale tang de veerklem verwijderen. Dan met een tang met bescherming de dop er af trekken. Door een rubberen ring gaat dit een beetje zwaar. Als je het filter vervangt niet vergeten om een vierkant blokje over te zetten in het nieuwe filter. Monteren in omgekeerde volgorde. En als het fout gaat moet je een filter compleet met behuizing aanschaffen.

Als iemand nog tips heeft hoe het natgasfilter te vervangen is dan hoor ik het graag.

Ik dacht dat als je te lang wacht met het vervangen van een filter je te weing gas krijgt omdat het filter verstopt is. Niet dat er dan stukje om het filter heen gaan en de boel verder op molt

Oude olie lever ik gratis in bij de gemeente. Daar laten ze geloof ik zeeschepen op lopen (met van die roetwolken).
    Thei

Bericht van Thei op ma nov 10, 2014 11:57 pm

Jan het natgasfilter weten niet alle dealers,maar deze zou idd elke 60000km vervangen moeten worden.
    Nu zal er de eerste keer meer rotzooi inzitten door de fabricage van de tank enz.
    Ik ben altijd iemand geweest die gezegt heeft een gasfilter....vervangen ja na 100.000km maar na dit gezien te hebben heb ik mijn mening toch veranderd.
    Zelf zeg jij ook slurrie in je drooggasfilter tegen te zijn gekomen na 20.000km,dus gewoon bij elke beurt vervangen net als de dealer doet.

Mijn vorige auto was een PT Cruiser op LPG en daar verving het drooggasfilter na 100.000km en zat nooit slurrie in.
    weetsj

Bericht van weetsj op di nov 11, 2014 6:12 am

Ik heb eigenlijk ook niet eerder gehoord van het natgasfilter, maar die zal vast wel op 1 van de rekeningen staan.

ik weet niet wat het drooggasfilter kost (ik dacht niet zo veel) maar als de kosten van de filter compleet met behuizing niet heel veel scheelt, zal het vervangen ervan dus niet zo bewerkelijk zijn als alleen het drooggasfilter? Ik ben namelijk niet zo handig met veerklemmen (heb ook geen speciale tang)

Yella

Aantal berichten : 56
    Registratiedatum : 01-11-14

Bericht van Yella op di dec 09, 2014 6:51 am

Ik laat het onderhoud wel lekker door de garage doen. Wil ook op de auto kunnen vertrouwen, moet er iedere dag mee naar het werk. Gasfilter vervangen is ook belangrijk, want zelf kun je netjes en schoon zijn op de aansluiting, maar kijk eens hoeveel mensen er rondrijden zonder dop op de gasaansluiting. Die rotzooi komt via de vulslang ook in jou tank terecht. Bij onze Skoda was na ca. 20.000 km het filter meestal aan vervanging toe. De auto sloeg dan wel eens af bij stationair lopen.
    Thei

Bericht van Thei op wo dec 10, 2014 12:24 am

Het natgasfilter zit tegen het schutbord aan de bestuurderskant,is tevens de gasafsluiter,wel belangrijk om deze ook te vervangen na ca 60000km.....zeg het tegen je dealer want de meeste dealers weten het gewoonweg niet,omdat ze eigenlijk te weinig LPG ervaring en kennis in huis hebben.
    Drooggasfilter elke 15000km beurt,kost iets van rond de €25,-
    weetsj

Bericht van weetsj op di dec 30, 2014 4:22 am

goeie tip Thei Smile

sjoerdmin

Aantal berichten : 2
    Registratiedatum : 06-08-14

Bericht van sjoerdmin op wo jan 14, 2015 8:51 am

Weet iemand hoeveel olie er in gaat in het motorblokje van onze spark? Ik vervang ook gelijk het oliefilter.

Alvast bedankt voor jullie raad.
    Thei

Bericht van Thei op wo jan 14, 2015 12:37 pm

Geen idee,een ander die de olie zelf vervangt zal het wel weten.
    Maar,als je een kan van 5liter olie koopt,heb je altijd genoeg,eerst vullen tot de max streep op de peilstok,motor rvrn laten draaien en dan weer bijvullen tot max,omdat het filter ook met olie moet vollopen en de inhoud van het filter niet bekent is.
    vroeger hadden bijna alle filters een inhoud van 0,5 liter maar tegenwoordig llopt het per merk erg uiteen.

Jan.

Bericht van Jan. op ma jan 26, 2015 9:26 am

Hoeveelheid motorolie: zie blz 181 van je instuctieboekje: inclusief filter 3,75 liter
    En volgens mij klopt dat ook wel ongeveer met de praktijk.

Rekenmeester

Aantal berichten : 6
    Registratiedatum : 19-06-16

Olie verbruik

Bericht van Rekenmeester op zo jan 29, 2017 10:27 am

Hallo Spark bezitters. Ik heb een Spark bi fuel waarmee mijn dochter nu +/- 14.000 km gereden heeft in 5 maanden tijd. Probeer zoveel mogelijk onderhoud zelf te doen. Bij aanschaf heb ik alle vloeistoffen ed vervangen inclusief filters. Natgas filter nog niet bij de hand gehad....slordig waarschijnlijk. Moet ik toch eens naar kijken waar die zit.  KM teller staat nu op 83.000. Vraag: op 14.000 heb ik ruim 1 liter olie moeten bijvullen. Is dit verontrustend? Gebruikte olie is synthetisch 5W - 30. Kan ik beter iets dikker gaan naar 10W - 40  bv. Wat denken jullie?

Yella

Aantal berichten : 56
    Registratiedatum : 01-11-14

Bericht van Yella op ma jan 30, 2017 5:11 am

Mijn Spark gebruikt ook ruim olie. Ook zoiets als anderhalve liter per jaar op 30.000 km. Volgens de garage geen probleem. Spark lekt verder nergens olie.
    Overigens heb ik dit nog nooit meegemaakt met een auto. Een Skoda op LPG gehad, maar gebruikte geen druppel.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu wo dec 13, 2017 10:43 pm