Spark Club Nederland

Welkom op het forum van de Spark Club Nederland.
Wordt lid en help dit forum mooi te maken.
Heb je verstand van fora en Sparks en wil je het team komen versterken?
Meld je dan bij een van de beheerders.

Het SCN tean.
Spark Club Nederland

It all starts with a Spark !!!

Deze Spark Club is in aanbouw. Wij zoeken nog mensen die hierbij willen helpen. Heb je daar zin in? Meld je dan aan bij 1 van de beheerders.

Bougies

Deel

Iwasaspark

Aantal berichten : 7
    Registratiedatum : 15-08-13

Bougies

Bericht van Iwasaspark op wo aug 21, 2013 9:28 pm

Ik hoor dat de bougies van Bosch de beste zijn, in elk geval geven ze 100.000km garantie ten opzichte van de gangbare Champions bougies.
    Is het makkelijk zelf te doen om bougies te vervangen?

het probleem is dat mij spark ls bifuel nu bij 24.500km begint te stotteren en te schokken. garage zegt dat dit door de bougies komt?
    weetsj

Aantal berichten : 132
    Registratiedatum : 05-06-12
    Leeftijd : 40

Re: Bougies

Bericht van weetsj op za aug 24, 2013 4:07 am

Ik weet het (nog) niet
    Thei

Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

Bericht van Thei op za sep 21, 2013 11:39 pm

Onze Spark stottert ook al vanaf een 23500km en zijn ook de bougies volgens de dealer,woensdag a.s weet ik het zeker,dan krijgt hij zijn 30000km beurt.

Nu heb ik behoorlijk wat jaren LPG/G3 ervaring,ook met zelf sleutelen en de bougie electrode afstand op gas dient 0.2-0.3 mm korter te worden afgesteld dan op benzine.
    Ik heb mijn dealer al gevraagd om even te vergelijken wat Chevrolet NL hier voorschrijft en mocht dit beide gelijk zijn dan worden de electrode afstand van de nieuwe bougies 0.2 korter afgesteld door hun.

Oudere auto's op LPG hebben minder last van ontstekings problemen dan de auto's op G3,maar die hadden ook geen berg electronica in de auto zitten wat wel van invloed kan zijn voor een goede werking van de ontsteking.
    Pas op een andere auto 2x meegemaakt dat een nieuwe set bougiekabels elke keer 1 defecte inzat,dan mijn Tacuma,nieuwe bougies erin en na 200km een isolator gescheurd,tja kan gebeuren maar vind wel dat zoiets tegenwoordig vaker gebeurt dan vroeger.

Jan.

Aantal berichten : 83
    Registratiedatum : 03-11-13

Bericht van Jan. op zo nov 03, 2013 9:23 am

NGK heeft ook speciale LPG bougies. De levensduur zou 120.000 km zijn. Maar ik kan nergens vinden welk type geschikt is voor de Spark.
    En welke Bosch LPG bougie is geschikt voor de Spark en hoe lang gaan die mee?

Thei

Bericht van Thei op zo nov 03, 2013 10:33 pm

Jan ik rij al jaaaaaren op gas en vroeger hadden we ook geen LPG bougies en reden de auto's ook prima.
    Als je op LPG de electrode afstand 0.2mm kleiner maakt dan de benzine uitvoering start en rijdt hij ook beter,is op mijn verzoek door de dealer gedaan bij de 30000km beurt,dus over een tijdje weet ik of het bij de Spark ook werkt.

Jan.

Bericht van Jan. op wo nov 06, 2013 10:49 am

Maar het lijkt me wel handig als je minder vaak de bougies hoeft te vervangen. Vooral als je er (zoals bij de Spark dacht ik) wat lastiger bij kan. Bij mijn vorige auto heb ik ongeveer 40 bougies moeten vervangen. Ze gingen 30.000 km mee. Ook als de elektrode afstand wat kleiner was. Met die auto heb ik zelf 350.000 km op gas afgelegd. Op het laats dure LPG bougies er in gedaan, maar daarna te weinig km mee gemaakt om te weten of die bougies hun geld wel waard zijn.

Maar dure bouies lijkt me alleen zin hebben als de bougiekabels niet te vaak vervangen hoeven te worden. Volgens het onderhoudsschema moet dit bij elektronische stabiliteitsregeling om de 45.000 km. Dat is wel erg vaak. Hoe het zonder elektronische stabiliteitsregeling of bij de Bifuel zit, weet ik niet. Zitten er slechte kabels in en als ze worden vervangen doen ze er dan weer slechte kabels in?
    Thei

Bericht van Thei op wo nov 06, 2013 10:25 pm

Jan Chevrolet Ned schrijft om de garantie te behouden voor om elke 30000km de bougies en elke 45000km de bougiekabels te vervangen.
    Om LPG bougies te monteren is dan een duurdere oplossing,kun je wel na de garantie periode doen als je zelf je auto technies bijhoudt.

Jan.

Bericht van Jan. op do nov 07, 2013 7:23 am

Die kabels hoeven toch alleen vervangen te worden bij 45.000 km als je elektronische stabiliteitsregeling hebt? Mijn auto heeft dat niet.

Hoeveel tijd zou het vervangen van de kabels kosten? Nu moet je de ene keer bougies laten vervangen en de keer daarop de kabels. Het zou handiger geweest zijn als de kabels 60.000 km mee zouden gaan. Dan kunnen de kabels altijd samen met de bougies vervangen worden. Bij mijn vorige auto gingen ze ruim 300.000 km mee.
    Thei

Bericht van Thei op do nov 07, 2013 12:23 pm

Ben het volkomen met je eens,maar de dealers moeten ook wat kunnen verdienen.
    De bougies zitten nogal lastig,dus kabelwissel of bougiewissel zit bijna geen meer tijd in,dus dan maar verschillende wissel intervallen,alleen bij 90000km en een veelvoud daarvan vallen ze samen.
    Zou mij niet hebben verwonderd als ze de bougiekabel interval op 48000km hadden gezet Wink 
    weetsj

Bericht van weetsj op do nov 14, 2013 8:19 am

als de garantie is verlopen, ga ik het idd ook gewoon zelf doen Wink

martijn

Aantal berichten : 5
    Registratiedatum : 17-08-13

Bericht van martijn op do apr 17, 2014 12:12 am

Ik lees hier informatie over de bougies.

Het gaat specifiek om Bosch platinum-Iridium LPG bougies die 100.000 km mee kunnen.

Op een ander forum zijn ze er goed over te spreken:

"Speciale LPG bougies (Bosch Platinum-iridium) laten monteren is echt aan te raden. De auto rijdt er soepeler mee en de motor snort ook heel fijn."
    weetsj

Bericht van weetsj op di aug 05, 2014 6:28 am

ik heb deze nu besteld voor LPG á € 6,04 :
    http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/motor/ontsteking/bougie/bosch/0242140519
    volgende week vervangen
    Thei

Bericht van Thei op di aug 05, 2014 7:24 am

Martijn zijn deze specifiek voor de Spark?

Ondertussen heeft onze Spark nieuwe bougies gekregen onder garantie,was van één de isolator gscheurd.
    Bij een kennis met een Matiz 0.8 hetzelfde verhaal ook een isolator gescheurd.
    weetsj

Bericht van weetsj op di aug 05, 2014 8:26 am

ja, je kan op die site op kenteken zoeken en die gaf aan dat ik een spark 1.0 LPG heb Smile
    Thei

Bericht van Thei op di aug 05, 2014 10:35 am

Martijn,ik ben naar MP gegaan en een kenteken van een Spark op benzine ingetikt bij mijn onderdelen.nl,dan krijg ik dezelfde Bosch en NGK nummers te zien als mijn G3 uitvoering,dus een echte LPG bougie krijg je dn nog niet.
    De LPG bougies zijn ook echt wel wat duurder
    weetsj

Bericht van weetsj op wo aug 06, 2014 7:18 pm

Hoi Thei. je moet inderdaad wel ff checken of het de juiste zijn. In mijn geval voor LPG dient de elektrodeafstand 0,7-0,8 te zijn. Benzine is 1,0.
    Ik heb trouwens andere gekregen. ik kreeg NGK bougies. bij navraag bleek dat ze de Bosch bougies niet leverbaar hadden. deze zijn ook goed en zelf ietsje duurder. typenr. 4339DCPR8E
    Thei

Bericht van Thei op do aug 07, 2014 12:18 am

Gaat er om dat je nu niet specifieke LPG bougies hebt die 100000km meegaan,deze NGK bougies dien je om de 45000 of 60000km te vervangen,of eerder mocht je het "hik' probleem krijgen.
    De 30000km die Chevrolet voorschrijft is gewoon erg kort en 45000km is een mooie interval tijd.
    weetsj

Bericht van weetsj op do aug 07, 2014 12:29 am

Ja juist wel. Chevrolet gebruikt namelijk geen specifieke LPG bougies, maar gebruiken de standaard bougies waarvan ze de elektrode afstand van aanpassen. Die ik nu heb besteld zijn dus wel specifiek voor LPG en als deze me bevallen, blijf ik ze gewoon om de 30.000km vervangen voor die 25 euro. Ik hoop dat ik het vermogen weer terug krijg wat die in het begin had. Het hikje had ik al geen last meer van door de piggyback tuning en KN inlegfilter met aanpassing van de luchtaanzuigbuis.

filepoper

Aantal berichten : 1
    Registratiedatum : 16-09-14

Bericht van filepoper op di sep 16, 2014 10:35 pm

Hallo Allemaal, Heb een Spark 1.2 Bi-fuel uit Italie gehaald en nu zie ik hier dat er een aanpassing van de luchtaanzuigbuis mogelijk is. Een K&N luchtfilter heb ik al besteld en zodra ik mijn kenteken heb ga ik ook langs de chiptuner. Wie kan me iets vertellen over die modificatie van de aanzuigbuis? En is er al een handleiding voor het vervangen van de bougies en/of de gasfilters.
    weetsj

Bericht van weetsj op wo sep 17, 2014 9:21 am

1.2 bi-fuel? bestaat dat? volgens mij is het 1.2 benzine en 1.0 lpg. of heb je een nieuw type?
    het aanpassen van de luchtfilter...achter het linker wielkast zit een box die je kan verwijderen. het gat die in de filterbox overblijft kan je afdoppen of met een slang weer naar je wielkuip terug brengen. in het filterhuis zelf zit ook een buis die je er uit kan halen en in de slang tussen het huis en het gashuis. aan de slang hangt ook een doosje die je er af kan halen en het gat afdoppen.

vermeld bij V-tune dat je van de sparkclub bent, dan ontvang je 10% extra korting op de actieprijs van 250 = dus 225 euro

een handleiding voor het vervangen van de bougies is er niet. ik heb het pas gedaan en het is best een rot klusje. je moet het gashuis en filterhuis op het blok losmaken. bij een bifuel ook nog de gasinjectoren bekabeling loshalen om daarna de afdekplaat te kunnen verwijderen.

het beste is op bij de eerst volgende meeting / tour aanwezig te zijn, zodat we je het kunnen laten zien Wink
    Thei

Bericht van Thei op vr sep 19, 2014 5:05 am

Martijn als je bv op duitse autoverkoop sites kijkt zie je ook 1.2 Sparkies te koop staan met LPG-G3,vaak met dezelfde BCR gasschakelaar/indicatie,zal dan ook wel een BCR installatie zijn,soms een ander merk installatie,die dan waarschijnlijk achteraf ingebouwd is geworden.
    De rest BPM valt reuze mee,dus best wel leuk om dan een 1.2 te kopen,heb je wat extra paardekrachten ter beschikking.
    Hier in Nederland na de RDW leuring naar een gasinbouwer gaan van het beteffende merk installatie en na betaling van €75 heb je hem op G3 staan.
    weetsj

Bericht van weetsj op vr sep 19, 2014 7:41 am

aha, hadden we dat 3 jaar geleden maar geweten :p
    Thei

Bericht van Thei op za sep 20, 2014 1:20 am

Wist ik toen ook al,maar die is niet WB en BPM vrij geweest,dat was alleen de 1.0 Bifuell,die komt door zijn LPG onder een bepaalt aantal grammen CO uitstoot.
    Kijk maar eens op www.mobile.de kun je meteen doorklikken om de rest-BPM te bepalen

Als je daar bv naar een AVEO diesel kijkt zie dat als je één invoerd van voor 1-8-2012 deze rest-BPM vrij is en na die datum moet je weer BPM betalen,zo ook voor een Spark Bifuell,kijk je naar een Spark 1.2 dan valt die rest BPM reuze mee hoor.

De Onze hebben we het eerste jaar vrij km mee gereden,maar nu wordt die alleen nog maar gebruikt waar we hem voor gekocht hebben en dat is woon-werkverkeer voor mijn vrouw en dat zijn dan 3x per week 60km vis versa,op jaarbassis zo'n 9000km en dan zo in de buurt nog wel eens,maar die kan ze haar nu nog werkzame leven lekker oprijden,nog 8.5 jaar en die tijd heft ze dan ook een redelijk goede betrouwbare auto.
    De andere km,22000per jaar doen we met de Tacuma op G3,lekker ruim en comfortabel rijden,rijdt net zo prima als onze vorige een Chrysler PT Cruiser alleen hebben we nu wat minder bekijks.
    mpro09

Aantal berichten : 2
    Registratiedatum : 21-09-14

Bericht van mpro09 op zo sep 21, 2014 9:36 am

weetsj schreef:

een handleiding voor het vervangen van de bougies is er niet. ik heb het pas gedaan en het is best een rot klusje. je moet het gashuis en filterhuis op het blok losmaken. bij een bifuel ook nog de gasinjectoren bekabeling loshalen om daarna de afdekplaat te kunnen verwijderen.

het beste is op bij de eerst volgende meeting / tour aanwezig te zijn, zodat we je het kunnen laten zien Wink

heb je hier niet toevallig een paar foto's van gemaakt? ik ben zeer benieuwd
    weetsj

Bericht van weetsj op do okt 09, 2014 5:29 am

Hoi mpro09 (is dat je echte naam XD )
    ik zal de foto's in het topic how to do, toevoegen Wink

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu ma dec 11, 2017 2:03 am