Spark Club Nederland

Welkom op het forum van de Spark Club Nederland.
Wordt lid en help dit forum mooi te maken.
Heb je verstand van fora en Sparks en wil je het team komen versterken?
Meld je dan bij een van de beheerders.

Het SCN tean.
Spark Club Nederland

It all starts with a Spark !!!

Deze Spark Club is in aanbouw. Wij zoeken nog mensen die hierbij willen helpen. Heb je daar zin in? Meld je dan aan bij 1 van de beheerders.

    Bougies

    Deel
    avatar
    concours

    Aantal berichten : 22
    Registratiedatum : 15-10-14
    Woonplaats : Zaanstad

    Zelf bougies vervangen

    Bericht van concours op do okt 16, 2014 2:57 am

    Mede door de uitleg hier op het forum, heb ook ik vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken en zelf de bougies verwisseld bij mijn Spark 1.0 LS Bi-fuel. De km stand bij mij staat op 79000 en de originele bougies zaten er nog in. Ik bemerkte bij stationair draaien van de motor, dat deze soms oversloeg en bij een koude start had de motor meer moeite om aan te slaan. Het is, zoals ook op dit forum al benoemd, een pittig klusje, maar niet ondoenlijk. Als je tips, of foto's wilt ontvangen, stuur mij dan een pb'tje. Bij mij zaten standaard er Champion bougies in. Omdat ik eigenlijk al jaren probleemloos rijd, heb ik er voor gekozen om weer de standaard bougies te kopen in plaats van de (veel) duurdere zgn LPG bougies. De klus is gelukt en de auto start en rijdt weer als nieuw.


    Laatst aangepast door concours op do okt 16, 2014 6:47 am; in totaal 1 keer bewerkt
    avatar
    weetsj

    Aantal berichten : 132
    Registratiedatum : 05-06-12
    Leeftijd : 40
    Woonplaats : Zoetermeer

    Re: Bougies

    Bericht van weetsj op do okt 16, 2014 6:09 am

    Goed bezig Smile

    Jan.

    Aantal berichten : 83
    Registratiedatum : 03-11-13

    Re: Bougies

    Bericht van Jan. op ma okt 20, 2014 8:31 am

    Als je bijna 80.000 km met standaard bougies kan doen heeft het weinig zijn om speciale dure bougies aan te schaffen. Bij mijn vorige auto op LPG (subaru) ging ik pas de bougies vervangen als de motor begon in te houden. Dat ben ik met mijn Spark nu ook van plan. Ik heb nu 64.000 km gereden met de originele bougies maar zo te lezen kan daar misschien nog wel wat bij. Heel wat beter dan bij mijn vorige auto want dan was het na 30.000 km echt wel bekeken. Maar ondanks de boxermotor waren ze daar redelijk eenvoudig te vervangen.
    avatar
    weetsj

    Aantal berichten : 132
    Registratiedatum : 05-06-12
    Leeftijd : 40
    Woonplaats : Zoetermeer

    Re: Bougies

    Bericht van weetsj op ma nov 10, 2014 7:38 am

    Ik moet inderdaad bevestigen dat er ondanks dat er goedkope champion bougies met de verkeerde vonk afstand in zaten, ik niets heb gemerkt van de nieuwe bougies. (bougies waren "maar" 25 euro ofzo bij mijnautoonderdelen.nl)
    ik heb 2 weken geleden de bougies van mijn vriendin dr spark vervangen en die merkte het wel, maar die had dan ook wel eens stotteren of dat de auto zomaar uit viel. zij heeft ook een bifuel, maar daar zaten ook bougies in met vonk afstand 1,0 en dat moet 0,8 zijn bij LPG.

    Jan.

    Aantal berichten : 83
    Registratiedatum : 03-11-13

    Re: Bougies

    Bericht van Jan. op za feb 06, 2016 1:36 am

    Balen! Na ruim 90.000 KM zijn mijn bougies ook aan vervanging toe. Maar toen ik de bouten van de luchtinlaat bovenop het motorblok wou loshalen hoorde ik bij 1 een tik en nu draait de schroefdraad in het plastic mee met de bout. Ik krijg nu met geen mogelijkheid die bout los zonder het plastic van de luchtinlaat te slopen. Ik denk dat ik hem maar naar een garage breng. Kijken of die de luchtinlaat nog een beetje heel kunnen houden. Want dan kan het met een bout en moer weer vast gezet worden. Anders moet er misschien een nieuwe luchtinlaat op.
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Bougies

    Bericht van Thei op za feb 06, 2016 12:42 pm

    Jan dat is bij mij ook gebeurd bij de dealer en niets zeggen.De bougie beurt is bij een andere dealer gedaan en ik heb er naast gestaan,deze heeft het luchtfilterhuis er af geschroefd en die messing schroefdraad met een snel drogende 2 componenten lijm weer vast gezet,komt veel voor bij een Spark.
    avatar
    concours

    Aantal berichten : 22
    Registratiedatum : 15-10-14
    Woonplaats : Zaanstad

    Re: Bougies

    Bericht van concours op za feb 06, 2016 10:16 pm

    Welke bout is het Jan, ik heb ook regelmatig mijn bougies zelf verwisseld, maar kan mij niet zo snel voor de geest halen, dat er ergens een bout in de kunststof luchtinlaat bak losgedraaid moet worden. Edit, Ah ik zie dat Thei hetzelfde meldt.....

    Jan.

    Aantal berichten : 83
    Registratiedatum : 03-11-13

    Re: Bougies

    Bericht van Jan. op zo feb 07, 2016 9:03 am

    Het is de rechter bout (in de rijrichting gezien) vlak onder de voorruit. Maar hoe krijg je die bout er uit als die messing schroefdraad meedraait? Het is overigens niet het luchtfilterhuis, maar de luchtinlaat box na de smoorklep.

    Zijn wij de enige 2 hier op het forum met dit probleem?
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Bougies

    Bericht van Thei op ma feb 08, 2016 4:00 am

    Jan je moet die messing bus met schroefdraad uit het plastic trekken,dan in de bankschroef de bout verwijderen en daarna die bus in het kunststof lijmen

    Jan.

    Aantal berichten : 83
    Registratiedatum : 03-11-13

    Re: Bougies

    Bericht van Jan. op ma feb 08, 2016 7:35 am

    Kan je dat doen door aan de bout te trekken met een griptang of zo? Zit er geen plastic rand in de weg? Het zou mooi zijn als dat zo werkt.

    Het rare is dat die messing ovale ring, die in het plastic zit dat er af moet, ook meedraait met de bout. Of blijft die messing ovale ring achter als je het plastic huis er af haalt?

    Ik vraag dit nu maar even, want ik ben bang dat ik pas komend weekend hiermee aan de slag kan en dan wil het graag af kunnen maken. Toch mooi dat je hier op dit forum zo snel tips krijgt, ondanks dat hier niet heel veel mensen actief zijn.
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Bougies

    Bericht van Thei op di feb 09, 2016 12:06 am

    Jan. schreef:Kan je dat doen door aan de bout te trekken met een griptang of zo? Zit er geen plastic rand in de weg? Het zou mooi zijn als dat zo werkt.
    Ja gewoon eruit trekken en er zit geen rand in de weg.

    Het rare is dat die messing ovale ring, die in het plastic zit dat er af moet, ook meedraait met de bout. Of blijft die messing ovale ring achter als je het plastic huis er af haalt?
    Nee die messing bus komt dan mee en moet je als hij er uit is in debankschroef plaatsen of met een tang vasthouden zodat je de bout los kan draaien.

    Ik vraag dit nu maar even, want ik ben bang dat ik pas komend weekend hiermee aan de slag kan en dan wil het graag af kunnen maken. Toch mooi dat je hier op dit forum zo snel tips krijgt, ondanks dat hier niet heel veel mensen actief zijn.

    Jan.

    Aantal berichten : 83
    Registratiedatum : 03-11-13

    Re: Bougies

    Bericht van Jan. op di feb 09, 2016 7:09 am

    Bedankt! Ik ga het denk ik komend weekend proberen.
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Bougies

    Bericht van Thei op wo feb 10, 2016 1:54 am

    Ter Info de lijm was een 2 componentenlijm van Bison,grijs/zwart van kleur

    Jan.

    Aantal berichten : 83
    Registratiedatum : 03-11-13

    Re: Bougies

    Bericht van Jan. op vr feb 19, 2016 11:17 pm

    Vorig weekend geen tijd of het was geen weer om er aan te sleutelen. Vanmorgen weer een poging gewaagd. De bout er "gewoon" uit trekken is mij niet gelukt. Daarvoor zit het nog veels te strak in het plastic. Dus het zal wel een garage gaan worden.
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Bougies

    Bericht van Thei op zo feb 21, 2016 12:11 pm

    Draai een lange(andere) bout in die messing bus en zet die vast in de bankschroef,dan voorzichtig met een hamer tegen het filterhuis,dan zal hij best wel los gaan komen,zonder garage te raadplegen Idea zo doen hun het ook.

    Jan.

    Aantal berichten : 83
    Registratiedatum : 03-11-13

    Re: Bougies

    Bericht van Jan. op ma feb 22, 2016 11:30 am

    Maar de originele bout zit dus nog in die messing bus. En die bout krijg ik er niet uit, want als ik er aan draai draait de messing bus mee. Dus hoe kan ik dan een andere bout in de messing bus draaien? En de boel zit gemonteerd achter in de motor ruimte onder de voorruit. Dus ruimte voor een bankschroef is er niet.
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Bougies

    Bericht van Thei op ma feb 22, 2016 9:33 pm

    Helemaal duidelijk nu....zal dan dealer werk worden met een nieuw kunststof gedeelte.

    Jan.

    Aantal berichten : 83
    Registratiedatum : 03-11-13

    Re: Bougies

    Bericht van Jan. op di feb 23, 2016 9:04 am

    Mooi, dan weet je nu mijn situatie. Maar nu ben ik wel nieuwsgierig wat jouw probleem was. Bij jou ging de bout er dus wel uit. Wat was dan het probleem?
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Bougies

    Bericht van Thei op wo feb 24, 2016 1:08 am

    Bij mij bleef het messing gedeelte aan de bout zitten,maar het messing gedeelte was al los gedraaid van het kunsstof gedeelte,dus kon de hele boel gedemonteerd worden en in de bankschroef verder bewerkt worden.

    Jan.

    Aantal berichten : 83
    Registratiedatum : 03-11-13

    Re: Bougies

    Bericht van Jan. op do feb 25, 2016 9:05 am

    Ok, dus de behuizing is bij jouw heel gebleven.

    Ik had al speciale LPG bougies aangeschaft (NGK laserLine no. 8 ). Deze zijn gisteren bij de garage er in gezet. De bestaande plastic behuizing is redelijk intact gebleven. Nu zit het bij de probleem bout een bout en een moer.

    Vandaag op de heenweg naar mijn werk was ik helemaal blij. Hij hield niet meer in. Maar op de terugweg begon het motorstoring lampje te branden. Ook vond ik het verbruik op mijn Ultra Gauge hoger dan normaal. Zit er dan toch een lek bij die barst? Of zijn het verkeerde bougies? Hoe kom je daar achter? Thuis alles nagekeken of er nog ergens een losse slang of stekker zat, maar ik kon niets vinden.

    Na het raadplegen van de Ultra Gauge kon ik de foutkode uitlezen: P0113. Bleek de inlaat temperatuur te hoog te zijn. Ik had gelukkig ooit eens een repair manual van de Spark gedownload, dus kon ik de sensor makkelijk vinden. Zat een beetje uit het zicht. Bleek het kabeltje niet aangesloten te zijn. Foutcode gewist en het het lijkt nu OK. Maar ook als ik de kabel er af trek en de motor start lijkt alles OK. Dus ik denk dat het even duurt voordat een fout in een sensor wordt doorgegeven. Morgen maar eens verder testen.

    Die Ultra Gauge is een display met een OBD aansluiting waarop je van alles kan uitlezen zoals verbruik, foutcodes etc. Het verbruik wordt berekend door verschillende parameters uit te lezen. Door de verkeerde inlaat temperatuur zal het verbruik ook verkeerd worden weergegeven denk ik.

    De bougies waren naar 90.000 km behoorlijk versleten. De elektrode afstand was van 1,0 naar 1,4 gegaan, terwijl 0,7 mm wordt aangeraden.
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Bougies

    Bericht van Thei op do feb 25, 2016 10:27 pm

    Ja die is heel gebleven,geen barsten of scheuren er in.

    De bougie kabels wordt geadviseerd om deze elke 45000km te vervangen,vond ik ook onnodig,maar de Spark kabels hebben dit echt nodig,de mijne gewisseld bij ca 54000km en je zag de doorslag bij één kabel.
    Komt omdat ze nogal heet worden,maar gebeurt bij meer auto's,ik heb een PT Cruiser gehad en die liepen ook meteen boven op het blok,enkele maken zelfs een koelschild om de bobine wat lager in temp te houden.
    Bij de PT wisselde ik de kabels bij 96000km

    LPG bougies.....mhhhhh.....ik heb er mijn twijfels over,ik rij al dik 30 jaar op LPG en vroeger hadden we die LPG bougies niet en net als nu de bougies wisselen bij de voorgeschreven km-standen dan kreeg je geen problemen,wel heb ik altijd de electrodeafstand 0.2 mm kleiner gezet.
    Dan zijn er slecht een paar type LPG bougies verkrijgbaar en die zouden de hele range moeten behappen terwijl er voor gewone bougies honderden types in de wereld zijn te krijgen.
    Dat ze langer meegaan,oke,geloof ik wel,maar of je de optimale bougie dan voor je auto koopt twijfel ik aan.
    avatar
    concours

    Aantal berichten : 22
    Registratiedatum : 15-10-14
    Woonplaats : Zaanstad

    Re: Bougies

    Bericht van concours op do feb 25, 2016 10:44 pm

    Ik heb de bougies van mijn Bifuel zelf vervangen bij ca. 80.000 km. Ik heb er toen 4 dezelfde standaard bougies weer ingedraaid. Inmiddels al weer zo'n 30.000 km probleemloos mee gereden. Mijn ervaring is om geen dure LPG bougies aan te schaffen. De standaard bougies voldoen prima.

    Over het vervangen van de bougiekabels wordt ook veel geschreven. Ik had daarom (voor de zekerheid) bij 100.000 km nieuwe bougiekabels gemonteerd. Ik bemerkte geen enkel verschil. Motortje startte en loopt met de nieuwe kabels net zo goed, als met de oude van fabriekswege gemonteerde kabels.

    Jan.

    Aantal berichten : 83
    Registratiedatum : 03-11-13

    Re: Bougies

    Bericht van Jan. op vr feb 26, 2016 9:23 am

    Hallo Hans,

    Zijn de problemen met de koude start nu opgelost?

    Vlak nadat je de bougies zelf had vervangen kreeg je last van de koude start. Vervolgens staat dat je de bougies hebt laten vervangen nadat je problemen kreeg met de koude start:
    http://chevroletspark.do-forum.com/t97p20-koude-start#458

    Hier staat dat je de bougies regelmatig zelf heb verwisseld: http://chevroletspark.do-forum.com/t35p20-bougies#604

    Rij je nu op het 2e setje of zijn ze vaker verwisseld?

    Vandaag probleemloos gereden. Het zal even duren voordat ik weet of LPG bougies beter bevallen want de standaard set ging al 90.000 km mee.
    avatar
    concours

    Aantal berichten : 22
    Registratiedatum : 15-10-14
    Woonplaats : Zaanstad

    Re: Bougies

    Bericht van concours op vr feb 26, 2016 9:48 pm

    Dag Jan, nee ik bedoel hiermee, dat ik bij meerdere auto's bougies heb verwisseld. In mijn Spark zit nu de 2e set bougies. Ha, ja dat koude start probleem heb ik nog steeds. Ik moet iedere dag even een paar seconden doorstarten, voordat de motor aanslaat. Heb al van alles geprobeerd, maar mijn dealer in Heemskerk kon het euvel niet vinden. Zelf denk ik dat het ergens in de omschakeling LPG/benzine zit. Een tijdje terug was de gastank helemaal leeg en heb ik een tijdje op benzine gereden. Daarna de auto op benzine voor de deur gezet en de volgende morgen startte hij direct. Dus op benzine start hij goed.
    Op de één of andere manier werkt, denk ik, de elektronische omschakeling van benzine naar LPG niet goed. Ik denk dat ik smorgens en bij koude motor op LPG start, ipv benzine. Ik moet er echt een keer mee naar een LPG specialist, want ik vermoed dat het toch daar ergens aan moet liggen. Aan de andere kant heeft de Spark mij nog nooit laten staan, en je leert er mee te leven Smile
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Bougies

    Bericht van Thei op za feb 27, 2016 8:04 am

    Goede LPG specialist en betaalbaar is www.verdamper.nl in Helvoirt (NB),ik doe veel zelf maar kom ik er niet uit dan rij ik die 125 km enkele reis graag naar Kees toe.

    Die man is goudeerlijk.....dacht dat mijn LPG pomp(Vialle) van mijn toenmalige PT Cruiser kaduuk was,nee een afstelling stond verkeert,maar aangezien die pomp er al een dikke 250000km op had zitten en toch ook hoorbaar was toch maar vervangen,maar dat was mijn eigen keus.
    Mijn schoonzusje met een Renault,we verdachte de verdamper,nee fout,verdamper was goed maar in de LPG computer stond een verkeerde parameter,kosten € 15,-


    Gesponsorde inhoud

    Re: Bougies

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr okt 20, 2017 11:18 pm