Spark Club Nederland

Welkom op het forum van de Spark Club Nederland.
Wordt lid en help dit forum mooi te maken.
Heb je verstand van fora en Sparks en wil je het team komen versterken?
Meld je dan bij een van de beheerders.

Het SCN tean.
Spark Club Nederland

It all starts with a Spark !!!

Deze Spark Club is in aanbouw. Wij zoeken nog mensen die hierbij willen helpen. Heb je daar zin in? Meld je dan aan bij 1 van de beheerders.

    Koude motor starten op LPG

    Deel
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Koude motor starten op LPG

    Bericht van Thei op di okt 29, 2013 6:31 am

    Door de knop van de LPG/Benzine keuze schakelaar ca 7 sec in te drukken wanneer het contactslot op 'contact' staat,dus niet doordraaien naar "starten',maar even wachten tot alle LED-lampjes op de schakelaar de juiste kleur hebben, kun je meteen met een koude motor op LPG starten en normaal wegrijden.
    Stop je de motor na enige km en je start daarna weer dan treedt de normale procedure weer in werking,dus.....starten,heel even op benzine rijden en dan weer automatisch over op LPG, tot de volgende 'koude start' ,dan kun je het weer herhalen.

    Frans

    Aantal berichten : 10
    Registratiedatum : 01-11-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Frans op vr nov 01, 2013 9:48 pm

    Ha Thei,  Bedankt voor de tip. Scheelt klauwen met geld. Maar is het wel goed voor je auto

    Groet Frans


    Laatst aangepast door Frans op zo nov 03, 2013 4:16 am; in totaal 3 keer bewerkt
    avatar
    weetsj

    Aantal berichten : 132
    Registratiedatum : 05-06-12
    Leeftijd : 40
    Woonplaats : Zoetermeer

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van weetsj op za nov 02, 2013 7:47 am

    hmmm, interessant
    idd is het niet slecht voor de motor?
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Thei op zo nov 03, 2013 4:07 am

    Noem eens een reden waarom het slecht zou zijn,kan er geen bedenken.
    Wat de motor betreft lopen er ook genoeg rond die nooit een druppel benzine zien en altijd meteen op LPG starten en rijden

    Wel gaan er fabeltjes rond dat het swinters lijdt tot gescheurde gasmembramen in de verdamper,maar uit eigen ervaringen kan ik dat weerleggen,2 auto's gehad die na enkele sec overschakelde door de ECU te foppen wat het koelmiddel temperatuur betrof en nooit een gescheurd membraam gehad,wel een slecht mebraam door ouderdom.
    Dan in nog 4 Lada's gehad op LPG,geen G3 in die tijd,die starte ik altijd meteen op gas en reed er mee weg en nooit enige motorschade mee gehad.

    Ben het wel eens dat je auto soms even op benzine moet lopen voor de onderdelen in de benzininspuiting en je benzine injectoren schoon te houden.
    Bij onze Spark is door de dealer de temperatuur waarbij hij moet overschakelen lager gezet in de ECU,rij nu nog maar 500 tot 1000m op benzine.

    Maar goed ik wilde het jullie mededelen omdat deze mogelijkheid nergens in de manuel terug te vinden is en het handig is als je benzinetank helemaal leeg is Wink 


    Frans

    Aantal berichten : 10
    Registratiedatum : 01-11-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Frans op zo nov 03, 2013 4:14 am

    Ha Thei,  Ik probeerde vandaag opnieuw op gas te starten maar dat lukte niet meer. Ik lees nu op forums dat er mogelijk een beperking opzit.

    Ik kon hem dus maar 2x koud starten daarna niet meer.  Weet jij hoe dat zit. Heb jij niet het zelfde probleem?.


    Groet Frans



    Laatst aangepast door Frans op zo nov 03, 2013 4:11 pm; in totaal 1 keer bewe

    Jan.

    Aantal berichten : 73
    Registratiedatum : 03-11-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Jan. op zo nov 03, 2013 7:01 am

    Ik had inderdaad op Hyves gemeld dat dit mogelijk maar een beperkt aantal keren kan, maar ik heb hier geen ervaring mee. Ik zoiets bij een LPG specialist gehoord, maar hoe het precies zit weet ik niet. Hier kon ik ook niet laten aanpassen dat bij warme motor eerder dan 1 minuut overgeschakeld wordt naar LPG omdat dit geblokkeerd was. Zou te maken hebben dat deze auto als 110 gr CO2 uitstoot ingevoerd is. Ook bij de dealer in Harderwijk kon het niet aangepast worden en volgens de importeur ook niet, maar een Limburgse dealer kan het blijkbaar wel.

    Frans

    Aantal berichten : 10
    Registratiedatum : 01-11-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Frans op zo nov 03, 2013 9:44 am

    Bedankt voor de info
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Thei op zo nov 03, 2013 10:25 pm

    Frans ik heb zeker weten al meerdere keren dan 2x koud direct op LPG gestart.

    Frans

    Aantal berichten : 10
    Registratiedatum : 01-11-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Frans op zo nov 03, 2013 10:35 pm

    Krijg van de Chrysler dealer vanochtend te horen dat er een beperking op zit van 5X daarna moet hij gereset worden en kan je weer 5X. Vermoedelijk heb ik dat dus ook gedaan 5X. Oplossing zou zijn meteen dat getal op 5000 te zetten indien dit niet lukt met eigen OBD uitlees software zelf een reset uit te voeren (als je bij de lpg functies kan komen). Zit vaak een reset functie bij.
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Thei op ma nov 04, 2013 1:09 am

    Ik zal mijn OBD2 scanner er deze week eens aanhangen en kijken wat die zegt.
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Thei op wo nov 06, 2013 10:30 pm

    Vandaag de Spark 6x op LPG gestart,zit ik met de voorgaande LPG startingen ruimschoots over de 5x heen,geen gepiep of storingslampjes gaan branden.
    Daarna de scanner aangesloten en er viel niets af te lezen hoeveel keren ik de Spark direct op LPG gestart hebt.

    Jan.

    Aantal berichten : 73
    Registratiedatum : 03-11-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Jan. op do nov 07, 2013 6:29 am

    Er is speciale software om de LPG computer uit te lezen. Daar kan je o.a. zien hoeveel uur hij op LPG heeft gelopen, hoeveel ledjes er bij een bepaald LPG nivo branden etc.

    Ik mag nog geen links plaatsen. Maar als je voor onderstaande link www plakt zal het ook wel werken
    .remixbg.com/Documentation/Documents/Gazovi%20uredbi/BRC/Manuale_sw_Seq_3_3_EN.pdf
    Op het hyves forum had ik nog meer links over de BRC lpg installaltie geplaatst.

    Frans

    Aantal berichten : 10
    Registratiedatum : 01-11-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Frans op zo nov 10, 2013 10:01 am

    Ha Jan en Thei,

    Bedankt voor de info maar ik kan tot op dit moment niet meer de Spark koud op LPG starten lukt niet meer. Hoe zit het bij jou jan kan jij hem nog koud starten op LPG na 5X.
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Thei op zo nov 10, 2013 12:40 pm

    Ik heb er geen probleem mee.
    Hij moet dus gereset worden,dan vraag aan je dealer of die hele beperking eruit gehaald kan worden.

    Frans

    Aantal berichten : 10
    Registratiedatum : 01-11-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Frans op di nov 12, 2013 1:31 am

    Ha Thie,

    Nou mooi niet dus. Die dealer van mij wilde of kon het niet. Was wel duidelijk dat hij hiermee in de problemen kon komen. Kwam met argumenten als garantie vervalt etc. was natuurlijk te verwachten

    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Thei op di nov 12, 2013 2:45 am

    De garantie vervalt alleen al een niet Chevrolet dealer dingen veranderd en alleen op dat gedeelte wat veranderd is.

    Zo heb ik zelf nog geen cruisecontrol ingebouwd,omdat dan de garantie vervalt op datgene,wat ook met de CC te maken heeft en dat zijn dus div sensoren en de ECU.
    De CC(John Gold) wat Chevrolet voorschrijft is me net te lekker,dik 600 euro nu incl inbouw,anders vervalt die garantie weer als je het zelf doet.

    Frans

    Aantal berichten : 10
    Registratiedatum : 01-11-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Frans op di nov 12, 2013 4:14 am

    Sprak net dus een onafhankelijke LPG inbouw bedrijf. Die vertelt het volgende. Hij adviseert om niet koud te starten met een BRC installatie type. Dit type schijnt velen male gevoeliger te zijn mbt tot de injectors dan een GSI gasinstallatie. Bij extreem koud weer gaan die (zeg maar) BRC injectoren snel kapot. De kosten die je dan moet maken zijn het niet waard om op gas te starten. Voor de motoren is het echter geen probleem maar dus wel voor de kostbare injectoren al gauw 6 a 700,- euro.
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Thei op di nov 12, 2013 6:57 am

    Dat zijn Ned prijzen,in Duitsland koop je die voor niet te veel euro's,maar idd het is veel werk om ze te vervangen en als je het 1x per 2 jaar zou moeten doen wegen de kosten niet af tegen het gemak.

    BRC installatie in Duitsland compleet met ringtank nog geen €600,-
    Ik ga mijn ringtank in ieder geval volgend jaar na de WB heffing vervangen voor een grotere,er lopen enkele Sparks 1.2 op LPG,dat is naderhand ingebouwd,van één eigenaar weet ik dat de bruto tankvulling 43 L is,een tank alleen kost in Duitsland compleet met bevestiging en Mutiventiel(gasaansluitingen op de tank) rond de €140

    http://shop.hybridsupply.de hier even een gratis account aanmaken en je kunt op de hele website alle prijzen zien.
    Nu zijn die verdampers voor onze Sparks te groot,maar een kleiner verrdamper is ook leverbaar,hieronder zijn dus komplete inboukits incl bekabeling injectoren relais,gasfilter enz,echter zonder tank

    BRC P&D Frontkit 4 Zylinder (Blau/1200mbar 6mm)
    BRC P&D Frontkit 4 Zylinder (Blau/1200mbar 6mm)
    UVP 404,70 EUR
    Ihr Preis ab 384,46 EUR

    Voor onze Sparks BRC Genius Verdampfer MB 800 Ab 89,01 EUR
    Injectoren vanaf €54-€68 per stuk en 4 in een aluminium huis gegoten max €300,-

    Die BRC prijzen vallen in Duitsland dus best wel mee.

    Jan.

    Aantal berichten : 73
    Registratiedatum : 03-11-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Jan. op di nov 12, 2013 8:13 am

    Ik heb begrepen dat iemand in Nederland ook rijk wordt van al die LPG filters die steeds vervangen moeten worden. Goed te weten dat je in Duitsland wel tegen normale prijzen onderdelen kan kopen. In Nederland zijn de prijzen voor zo'n filtertje ruim 5 maal zo hoog. Helaas komen er wel verzendkosten bij, maar dan is het nog steeds voordeliger. http://www.ebay.nl/itm/LPG-Autogas-Gasfilter-BRC-Gasfiltereinsatz-FJ1-HE-/300584601059?pt=DE_Autoteile&hash=item45fc3d05e3

    Ik heb niet geprobeerd om meteen op benzine te starten. Ik meen dat LPG specialist mij dit wel heeft laten zien en daarna de teller gereset heeft. Ik bewaar deze mogelijkheid voor het geval ik het echt nodig heb als b.v. de benzinepomp van de Spark stuk is of de benzinetank leeg is.

    Ik heb in het begin nogal wat moeite gedaan om mijn auto bij warme motor sneller dan 1 minuut over te laten schakelen naar LPG. Maar toen dit niet lukte bij de LPG specialist, dealer en importeur heb ik dit maar opgegeven. En het valt bij mijn rijgedrag wel mee. De laatste keer dat ik benzine heb getankt is al weer ruim 8000 km geleden.

    Dat je geen garantie meer hebt als er een universele Cruise control is ingebouwd vind ik nog wel een discussie waard. Je maakt toch alleen gebruik van de sensor voor het toerental? En zelfs daar zit nog een opnemer bij de cruise control die je eenvoudig op een aandrijfas kan monteren. En wat de ECU er mee te maken heeft? I.P.V op en neer met je gaspedaal wordt er nu via een extra kabeltje ook meer of minder gas gegeven. Hoe kan de ECU daar nu last van hebben? En je kan het ook bijna onzichtbaar weer uitbouwen. Dan kan je ook naar een andere dealer gaan. De kans dat de ooit ingebouwde cruise control als schuldige wordt aangewezen is dan niet zo groot.
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Thei op di nov 12, 2013 11:59 pm

    Jan als je een CC inbouwd maak je ook gebruik van het vacuumsysteem van de auto en hier heeft de MAP sensor weer mee te maken,de MAP sensor stuurt ook weer ea aan via de ECU.
    Snelheidssignaal weet ik niet of deze via de ECU gaat,maar je begrijpt wel als Cgevrolet Ned of de dealer garantie kan afschuiven op iets wat niet meer orgineel is hun dit doen en om nu al die welles nietes discussie uit de weg te gaan laat ik die dingen orgineel.
    Het gasfilter vind ik persoonlijk ook flauwekul om die elke 15000km te vervangen,maar doe je het biet en je verdamper of injectoren geven problemen valt er niets aan garantie te claimen.

    Je kunt zelfs binnen 2 jaar nadat de auto op kenteken gezet is voor €350 nog 2 jaar extra garantie bijkopen,tot max 100000km,daar blijven wij onder zitten dus ga ik voor juni 2014 die extra garantie bijkopen....kun je wel afvragen is het wel nodig?mij geeft het financieel gezien een iets beter gevoel,de krukas zal maar een uit zijn lagers lopen,of de koppaking wordt opgeblazen....goed ik kan het allemaal zelf,maar mijn lichaam begint steeds meer te protesteren bij langdurig gebogen staan.


    Laatst aangepast door Thei op wo nov 13, 2013 9:46 pm; in totaal 1 keer bewerkt

    Jan.

    Aantal berichten : 73
    Registratiedatum : 03-11-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Jan. op wo nov 13, 2013 9:55 am

    Hier iemand die helemaal geen onderhoud laat doen: http://www.autozine.nl/text/comment_toon.php?mok=1621  (30 oktober 2013)
    Dat lijkt me ook weer overdreven. Maar je kan er voor kiezen om alleen het nodige onderhoud te (laten) doen met het risico dat je problemen krijgt omdat iets niet meer onder garantie valt. Maar met het uitgespaarde geld kan je een enkele tegenslag weer betalen. Maar het blijft een gok. Dus ik kan me voorstellen dat je voor €350 voor 2 jaar extra garantie gaat.

    Ik kreeg bij mijn Spark gratis 7 jaar garantie. Maar toen ik vroeg hoe duur de onderhoudsbeurten waren werd het opvallend stil. Het is niet overdraagbaar naar de volgende eigenaar, mag alleen onderhoud en reparaties bij Nefkens in Amersfoort laten doen (leuk als je iets in het buitenland overkomt) en het gaat tot 100.000 km. Dat komt bij mij neer op ongeveer 4 jaar.

    Uiteindelijk kreeg ik begin 2012 een prijsopgave (inclusief BTW, exclusief leenauto):
    Elke 15.000 KM: LPG filter, motorolie en filter, pollenfilter €213.31
    Elke 30.000 KM: remvloeistof, bougies €359,28
    Elke 45.000 KM: ontstekingskabel (alleen bij ESP) €469,59
    Elke 60.000 KM: luchtfilter, afstelling LPG drukregelaar €524,00
    Elke 150.000 KM: Klepspelling
    Elke 240.000 KM: Koelvloeistof, distributieketting
    Versnellingsbakolie: 15K, daarna elke 30K (dus 45K, 75K, 105K etc.)
    Versnellingsbakolie (half?) 2011 en later: elke 150K
    Dus bij 90.000 km ben ik €2165 kwijt, exclusief prijsstijgingen.
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Thei op wo nov 13, 2013 10:04 pm

    Kennis van ons hebben een Spark Bifuelle en Dacia Sandero 1.4 op LPG ook af fabriek.
    We zijn eens aan het rekenen gegaan wat de kosten van de onderhouds beurten betreft.
    Andere kennis heeft ook een Spark Bifueel,maar weer via een andere dealer.

    Bij Dacia kost de 90000km beurt bijna €1000,is incl dis-set vervangen enz,tussendoor nog een vrij dure beurt om de bougiekabels te vervangen en nog 2x een 30000 beurt met kleppen stellen waar ze ook de hoofdprijs voor vragen,kom je rond € 2500 uit.

    Wat mij opvalt en ook is dat verschillende dealers allemaal ook verschillende prijzen hanteren voor de beurten en ook dat niet bij elke beurt hetzelfde gebeurt wat Chevrolet Ned voorschrijft,maar goed als daar bij garantie moeilijk over gedaan wordt stel ik de verkopende partij,de dealer dus,hiervoor aansprakelijk.
    Ik heb mij ooit als speelbal tussen de dealer en de importeur laten gebruiken en dat zal mij nooit meer gebeuren.

    Mijn 15000km beurt koste €190,62 en de 30000km beurt €308,26

    Die € 350 betalen voor 2 jaar extra garantie gaat via Chevrolet Ned,dus ook in het buitenland,die 7 jaar welke jij hebt is iets van Nefkens,maar binnen de Chevrolet Ned garantie termijn(3jaar) kun je overal terecht.

    Jan.

    Aantal berichten : 73
    Registratiedatum : 03-11-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Jan. op do nov 14, 2013 7:35 am

    Dus een Chevrolet Spark is blijkbaar niet de enige auto waarbij de bougiekabels maar zo kort mee gaan.

    Voor de fabrieksgarantie kan je voor onderhoud ook elders terecht. Je moet alleen aantonen dat er goed onderhoud is gepleegd en dat kan ook door naar een ander (bovag?) bedrijf toe te gaan of misschien wel door zelf onderhoud te plegen. Of dat voor de extra garantie ook geld durf ik niet te zeggen.
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Thei op do nov 14, 2013 9:12 pm

    Bougiekabels hebben niet de kwaliteit meer dan pak weg 20 jaar geleden.
    Afgelopen 2 jaar 2x meegemaakt dat ik bij een vriend en mijzelf nieuwe kabels plaatste en daarvan binnen 500km alweer 1 defect was.

    Bougies verwisseld bij mijn Tacuma,200km verder 1 gebarsten,in de 42 jaar dat ik auto rij nog nooit eerder meegemaakt dat ik een kapotte kabel of bougie had.
    Wel kabels moeten vervangen door vonk overslag,maar dat was in die tijd alleen bij de Volkswagens met boxer motor.

    Jan.

    Aantal berichten : 73
    Registratiedatum : 03-11-13

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Jan. op za feb 01, 2014 12:00 am

    Om weer even terug te komen op het koud starten op LPG:
    Ik denk dat we te maken hebben met verschillende software versies van de LPG computer. Meestal wordt na het starten bij een warme motor na een paar seconden al overgeschakeld op LPG. Maar bij o.a. Frans en bij mij duurt dit meestal een minuut. Misschien dat alleen deze software versie een beperking heeft dat je maximaal 5x op LPG mag starten?

    @Frans: Maak je veel korte ritten dat je daardoor veel benzine verbruikt? Indien ja dan denk ik dat jouw probleem alleen opgelost kan worden met andere software, wat in dit geval denk ik een nieuwe computer betekent. Ik vind dat Chevrolet hier voor moet opdraaien, maar ik ben bang dat ze niet voor de kosten op willen draaien.

    Gesponsorde inhoud

    Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za sep 23, 2017 7:36 pm