Spark Club Nederland

Welkom op het forum van de Spark Club Nederland.
Wordt lid en help dit forum mooi te maken.
Heb je verstand van fora en Sparks en wil je het team komen versterken?
Meld je dan bij een van de beheerders.

Het SCN tean.
Spark Club Nederland

It all starts with a Spark !!!

Deze Spark Club is in aanbouw. Wij zoeken nog mensen die hierbij willen helpen. Heb je daar zin in? Meld je dan aan bij 1 van de beheerders.

    Koude start

    Deel
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Koude start

    Bericht van Thei op za apr 25, 2015 3:13 am

    Probeer als laatse,als je een andere Spark rijder kent om de bobine eens even te ruilen voor een paar dagen,een haarscheurtje in de isolatie geeft ook al veel start problemen.
    Slecht aanslaan bij een warme motor geef ik de BDP sensor de schuld van,de ohmse waardes kunnen goed zijn,maar toch kunnen startproblemen optreden.
    Met alle respect voor de (sevice)dealers maar die vertrouwen te veel op de meetwaardes,doe ik in eerste ook,maar kennis en ervaring moet je ook laten meetellen,dan kun je vaak meten wat je wilt,maar dan blijkt toch een goed gemeten onderdeel de boosdoener te zijn.
    avatar
    concours

    Aantal berichten : 22
    Registratiedatum : 15-10-14
    Woonplaats : Zaanstad

    Re: Koude start

    Bericht van concours op za apr 25, 2015 3:39 am

    Dank Thei voor het meedenken. Ik zal eens navragen of ik een andere bobine mag proberen.

    Jan.

    Aantal berichten : 83
    Registratiedatum : 03-11-13

    Re: Koude start

    Bericht van Jan. op za feb 27, 2016 6:10 am

    Je schreef elders:

    concours schreef:Ha, ja dat koude start probleem heb ik nog steeds. Ik moet iedere dag even een paar seconden doorstarten, voordat de motor aanslaat. Heb al van alles geprobeerd, maar mijn dealer in Heemskerk kon het euvel niet vinden. Zelf denk ik dat het ergens in de omschakeling LPG/benzine zit. Een tijdje terug was de gastank helemaal leeg en heb ik een tijdje op benzine gereden. Daarna de auto op benzine voor de deur gezet en de volgende morgen startte hij direct. Dus op benzine start hij goed.
    Op de één of andere manier werkt, denk ik, de elektronische omschakeling van benzine naar LPG niet goed. Ik denk dat ik smorgens en bij koude motor op LPG start, ipv benzine. Ik moet er echt een keer mee naar een LPG specialist, want ik vermoed dat het toch daar ergens aan moet liggen. Aan de andere kant heeft de Spark mij nog nooit laten staan, en je leert er mee te leven Smile

    Verbruikt hij nog benzine als je altijd op LPG rijdt? Ik kan me haast niet voorstellen dat als het flink koud is hij alleen op LPG start. De LPG verdamper heeft wat warmte nodig. Je zou dan eerder verwachten dat hij in eerste instantie wel aanslaat en dan weer afslaat omdat door het verdampen van LPG de verdamper te koud wordt.

    Je kan vlak voordat je de motor thuis uitschakelt overschakelen naar benzine. Als hij daarna koud altijd meteen goed start weet je zeker dat het aan het omschakelen ligt. Misschien kan de LPG specialist hier wat mee. Of je leert er inderdaad mee leven door langer te starten of om voor het uitzetten eerst even om te schakelen naar benzine.

    Ik heb problemen dat hij te laat overschakelt naar LPG. Ook als de motor warm is duurt het een minuut. Dit laten fixen heb ik ook maar opgegeven en heb daar mee leren leven.

    Als we nu eens onze "problemen" konden uitwisselen zijn we misschien allebei tevreden Very Happy
    avatar
    Thei

    Aantal berichten : 183
    Registratiedatum : 21-09-13

    Re: Koude start

    Bericht van Thei op za feb 27, 2016 7:42 am

    Concours....hoop dat je startprobleem over is,zo niet,dan zet hem koud ca 3sec op contact,dan weer uit en weer 3 sec op contact en daarna starten,slaat hij meteen aan dan heb je een benzineaanvoer probleem.

    Je kunt hem ook meteen starten op LPG,auto op contact zeteen en de drukknop van de benzine/lpg schakelaar ingedrukt houden tot hij een piepje geeft,niet van contact afhalen maar dan meteen doorstarten.

    Jan.....je kunt de ECU voor de gek houden door een weerstand met de vaste waarde welke de tempsensor heeft in warme toestand via een dubbelpolige wisselschakelaar (of relais)aan te sluiten op die ECU ingang(zijn de draden van de tempsensor)dan start hij op benzine,maar binnen ca 15 sec rijdt hij dan op LPG.
    Je moet dan niet vegeten om die weerstand na ca 3 km weer uit te schakelen en de tempsensor zijn werk weer laten doen,anders heb je w.s. geen motortemperatuur bewaking.
    Ik heb het altijd gedaan met mijn autos die een tempsensor op/in de verdamper hadden zitten,dat is makkelijker want dan kan die vaste weerstand blijven zitten,problemen heb ik er nooit mee gehad.
    Om de verdamper zijn werk te laten doen hebben de membramen alleen een beweging nodig,dus stromende koelvloeistof,warmte is niet perse nodig.
    avatar
    concours

    Aantal berichten : 22
    Registratiedatum : 15-10-14
    Woonplaats : Zaanstad

    Re: Koude start

    Bericht van concours op za feb 27, 2016 10:09 pm

    Gisteravond mijn Spark op benzine weggezet en zojuist gestart. Helaas, het maakte geen verschil, ik moest toch weer even doorstarten, voordat de motor aansloeg. Na het aanslaan van de motor draait deze direct mooi en goed rond, zonder haperingen..... Sad

    Jan.

    Aantal berichten : 83
    Registratiedatum : 03-11-13

    Re: Koude start

    Bericht van Jan. op ma okt 09, 2017 9:28 am

    Late reactie en ik weet niet of je nog steeds problemen hebt, maar ik lees elders:

    https://www.autozine.nl/chevrolet/spark/forum/0

    Naam: Dlparts, datum: 20 september 2017

    Ervaring met auto: Als de Chevrolet Spark bifuel startproblemen krijgt, dan even de vacuum slang van het inlaatspruitstuk los halen en ruiken of je gas ruikt. Zo ja, dan is de gasverdamper lek. Als je de auto uitzet valt het vaccuum weg en loopt het gas via de vaccuum slang het inlaatspruitstuk in en met koude start loopt hij niet op gas en benzine met doorstarten gaat het gas weg en slaat hij aan. Nieuwe gasverdamper gemonteerd en klacht is weg.


    Omdat je met een lege LPG tank geen last hebt lijkt het er verdacht veel op dat je het zelfde probleem hebt.
    avatar
    concours

    Aantal berichten : 22
    Registratiedatum : 15-10-14
    Woonplaats : Zaanstad

    Re: Koude start

    Bericht van concours op ma okt 09, 2017 8:01 pm

    Dank Jan, de Spark (inmiddels overgegaan naar mijn dochter) rijdt nog steeds goed, alleen dat matige starten, inderdaad even doorstarten, is gebleven. Ik zal jouw tip ter harte nemen en bij een volgende onderhoudsbeurt vragen, of ze daar naar willen kijken.

    Gesponsorde inhoud

    Re: Koude start

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma nov 20, 2017 11:47 am